Selasa, 1 Februari 2011

Din dan Jaja

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

Alhamdulillah, segala puji buat Tuhan semesta alam, dan selawat dan salam buat Rasulullah…..

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan dan ilham nak coret pelabgai benda kat blog neh…… seronok plak share kat blog….. saya punya entry baru 50 lebih, kawan saya yang buat blog lagi lambat dari saya da lebih 60 agaknya….. hehe….. nak wat cane en?? Pemalas punya pasal…. Huhu……

Saya baru je lepas habis baca novel "Din dan Jaja" karya Noor Suraya. Eh2 ijat, bukan test 1 da dekat ke?? Sssshhhhh…… hehe….. insya Allah saya start petang neh… meh saya kongsi pe yang saya rasa lepas baca novel neh…..

nilah cover dye... (ihsan google)

Novel nih boleh dikatakan novel ringan, xla serabut jalan cerita macam novel thriller karya Ramlee Awang Murshid (saya memang giler ngan novel2 author neh) dan xla terlalu mendalam cara dia nak tarbiyah orang macam karya Fatimah Syarha. Novel dye simple, macam karya Hlovate (lagi satu author yang saya gila nak baca novel dye sekarang hehe). Saya beli buku nih masa Karnival HEP UPM, sebelum stat cuti midsem nilah…. Kalau cerita "Bagaikan Puteri" ataupun "Tunas", saya tertarik dengan muka depan, novel nih saya tertarik dengan jalan cerita dia. Synopsis kat belakang novel tuh wat saya tertarik nak beli… kopak le duet….. hahah…… saya kalo bab2 buku neh, duet memang xberkira, habis scholar JPA saya yang tersayang tuh….. ^_^"""

Cerita din dan jaja neh kisah transformasi seseorang yang baik, ke arah yang lebih baik dan diredhai Allah. Tu yang saya nampak. Jaja nih, perempuan bese je, Cuma xpernah jatuh cinta, tapi satu hari tu, bila dye nampak wajah seorang lelaki di kawasan kubur tengah baca doa, dia terus jatuh cinta dengan lelaki tuh walaupun dia xtau nama laki tu, asalnye, keturunan ke….. dan stat la pengembaraan dye nak cari ustaz yang dye chenta tuh…. Ha…. Bestkan??? Nak tau, belila buku neh…. Sarat dengan mesej dan pengajaran…


Saya suka sikap jaja lepas dye kawen ngan ustaz misteri tuh, senang cter name dye din. Jaja nih anak doctor, so dye da biasa hidup mewah, sedangkan din hanya pemuda kampong biasa dan sangat zuhud hidupnya. Tapi sikap jaja yang tak kesah langsung dan bercita-cita jadi isteri mithali, memang sangat2 saya puji. Dia xpernah merungut dengan pe yang din sediakan untuk dia, dia xpernah membebel kat din kekurangan perabot kat rumah sewa mereka, xpernah meninggikan suara. Senyum depan din, maniskan muka…. Wangi je depan din…. Huh…. Kalau saya jadi din, memangla hari2 saya lekat kat rumah… din nih pulak, sangat2 bertanggungjawab…. Selalu tegur isteri dya, selalu cerita sirah nabawiyah untuk jaja sebelum tidur, suka puji, kira serba-serbi baikla….. nak kate perfect ten xla, tapi kira calon suami yang boleh diletak dalam senarai. Lagipun, din terima jaja seadanya, jaja nih xpakai tudung sebelum kawen, culas dalam solat, tapi jaja ubah semua tu sebab hidayah Allah, menerusi cintanye terhadap din, dye rendah diri dekat din yang merupakan ustaz. Jaja ubah diri dia sedikit demi sedikit. Dia ganti solat yang ditinggalkan dengan bantuan din. Cantikkan hidayah Allah tu? Subhanallah….. harapnye kita pun sentiasa dapat hidayah dan taufik daripada Allah.


Saya seronok bila baca buku nih sebab sikap jaja yang berusaha, dan terus berusaha untuk cari din. Bila dapat kawen ngan din, dia berusaha lagi nak jadi isteri yang terbaik untuk din. Memang tu yang perlu untuk hidup. Terus berusaha dan janga putus asa. Saya ni pun selalu je terhenti di tengah jalan sebab letih nak berusaha. Tapi musti ada rakan2 yang akan hulur tangan bawa saya ke depan. Ada semangat yang Allah bagi untuk saya terus maju. Allah xsuka hamba-Nya berputus asa kan??? Jadi berhentilah merungut. Saya nampak banyak sangat rungutan di FB sekarang nih. Pasal minyak, kena demam, pasal tindakan kerajaan yang lambat nak hantar bantuan ke Mesir. Hentikan rungutan sebab merungut nih x ke mana, buat tambah dosa je, lagi2 tambah word "kalau, if, jika" dan ntah pape word lagi yang selalu kita gunakan untuk merungut. Dan yakinlah pada Allah, banyakkan doa. Jangan merungut sebab tu tanda kita xredha. Pasti ada hikmah yang Allah nak tunjuk di kemudian hari. Pasti ada pahala besar yang Allah beri kat kita kalau kita bersabar. Allah Maha Mengetahui. Jadi sila bersabar. Ijat cakap senangla, bukan ko yang kena. Cuba jadi macam kami nih…. Ya, saya pun merungut. Bahkan selalu saya merungut…. Saya nak cuba tukar sikap negative tu…. Sebab saya nak contohi jaja. Kalau dia pun boleh, nape tidak saya kan?? Insya Allah saya kan berusaha lagi. Doakan saya….. dan insya Allah saya akan doakan kalian juga….

Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya…

Semoga kita dalam perlindungan dan rahmat Allah selalu….. amin~~~ ^_^


Hati nih nak berbisik lagi : seronokla novel dari Publisher Jemari Seni. Nak tambah koleksi Noor Suraya pulak…. Hehe…..

4 ulasan:

  1. wah wah. macam bes citer ni. =)

    BalasPadam
  2. mmg best leeyan oi.... bce ler..... hehe

    BalasPadam
  3. ape ag..ulur-ulur r bg pinjam member..
    hahaha. mane nk carik eh?

    BalasPadam
  4. hahah..... kalo nak pjm bleh je..... kalo nak bli.... kat mph ad kot...

    BalasPadam