Sabtu, 12 Februari 2011

Komen2…..

Bismillahirrahmanirrahim….

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…..

Alhamdulillah, segala puji hanyalah kepada Allah dan selawat dan salam buat Rasulullah….

Baru je lepas sarapan neh, ayah yang masak…. Yeay!!!! Hehe……

Hehe….. banyak nak komen hari nih…… meh kite main komen2…..


Tengok hantu kak limah

Sebab ada orang komen kat entry saya dengan quotation filem hantu kak limah… (sape la orang tu yea??? Hehe) meh saya nak komen pasal cerita neh……

Malam tadi baru je lepas tengok "hantu kak limah balik rumah" (HKL) ngan keluarga tersayang. Gelak2 dengan emak, ayah, dan adek2 lelaki saya, lagi dua ketul tuh da tidor, letih bebenor gamaknye….

Pe komen saya dengan filem nih? Superb kalo tengok kali pertama…. Bila da tengok banyak kali, rase cam buhsan sikit. Bila nak dibandingkan dengan "zombie kg. pisang", (ZKP) ceghita zombie tuh lagi syok tengok banyak kali daripada ceghita hantu kak limah tadi. Sebabnye, HKL strorylinenye lambat kalau nak banding dengan ZKP yang sedikit catchy, xsampai seminit da boleh gelak guling2….. heheh……

Tapi, banyak mesej tersirat sebenarnye kat cerita HKL, tataula korang perasaan ke x, sebab asek dok gelak je kan? Hehe…. Xpe2, meh teman ceghita. Pertama, HKL nih nak perli cerita2 sekarang banyak sangat pasal hantu…. Sikit2 nak keluar filem hantu, drama hantu, telemovie hantu…. Betol, saya memang penakut orangnya, nak tengok cerita hantu? Sanggup tengok cerita twilights yang buhsan tuh (even xtengok lagi filem tuh…. Hehe) aik, twilights kan citer antu jat? Hhhmmm, saya suka filem bertema vampire vs werewolf, tapi dalam2 banyak filem tema camneh, twilights la paling saya xlarat nak tengok, sebab slow~~~~~~ huhu….. =.=''''' balik pada filem HKL tadi, Pak Jabit pun da xlarat nak tengok cerita2 hantu tuh…. Alahai~~~~

Dan dalam cerita tuh ada jugak nak ditekankan dengan masyarakat melayu yang masih ditakuk lama, masih percaya pada bomoh2 yang ntah pape contohnye tok bomoh Indonesia tuh, haha…. Serius klaka bila part dye kena lempang dengan kak limah. Pastuh bomoh siam, kena lipat dengan kak limah….. dasat sungguh…. Tapi pasal che' nin, sungguh, rahsia Allah tu hanya Allah je yang tahu, kadang2 memang xmasuk akal kan? Bak kate bomoh siam tu lah "bile kite ingat kat oghe tu, oghe tu ingat kat kite, tu yang dye maghi jupe kita" huhu….. seram pulak bila pikir….. hehehehe….

Yang lagi penting sebenarnya, sikap kita sekarang yang kadang2 xpeduli langsung dengan apa yang terjadi kat sekeliling. Kita terlampau sibuk dengan diri kita sampai apa yang jadi kat orang lain pun kita xtau…. Tu la yang terjadi pada penduduk kampong pisang. Kak limah masuk hospital pun deme tatau….. hesh, pela nak jadi kan???? Pikir2 la balik, kita nih dalam golongan yang mana.

Papepon, saya tetap suke quotation dalam citer nih. Contoh "soley2…." "kite bakor je rumah tuh, kita bakor, kita bakor!!!!" "itula pentingnya English education" hahah…. Kalau dok ulang ayat2 tuh, memangla boleh terguling2 gelak dengan kawan dan family….. dasat2….. ^.^"""""


Hari belia Negara (HBN)

Semalam sebelum balik rumah, sya pergi tengok pelancaran HBN di Kementerian Belia dan Sukan, Putrajaya. Best ke jat? Bolehla, sebab dapat makan free…. Hehe…… ada banyak acara akan dianjurkan pada 27-29 nih. Cube buka di link nih. Macam besela, konsert artis musti ada, konon nak meriahkan HBN. Suka hatila….. banyak sangat konsert2 sampai naik muak saya….. hehe…….

Masuk pada komen saya, saya nih sebenarnye memangla xlarat nak tengok fesyen remaja sekarang, yela, kadang saya pun terlibat sama, sebab pakai, tapi sesuaikan dengan bende lain macam, pakai skirt ke, seluar ke… pandai2 la nak tutup aurat kan??? Semalam saya rase haru giler tengok fesyen pengacara majlis masa perasmian, pakai skirt paras lutut dan berbut. Alamak, da la ada menteri KBS kat situ nak rasmikan…. Pakai la proper sikit…… even legging pun ok la walaupun xsenonoh, tapi xla tunjuk kulit awak tuh…… saya tau kulit awak mulus…… tapi simpan, xyah tunjuk ok? Pastu ada majlis bacaan doa sebab nak program nih diberkati. Saya xbolehla nak tengok orang berdoa tapi pakai baju seksi2…. Memang xkena, kita nak pohon pada Allah untuk diri kita, tapi adab kita, ntah ke mana. Saya rasa macam pelik bile tengok kalangan artis yang pakai baju seksi pastuh bila diinterview dengan wartawan, dia ada sebut "syukur Alhamdulillah, saya blablablabla……. " memang betul, kita ingat pada Allah, tapi saya cam rase dye xlayak pun nak cakap macam tuh sebab pemakaian dye…. Hesh xbaekkan? Tapi ntahla, saya nih xpandai hukum sangat. Nak berbaik sangka pun cam da xboleh bila tengok pakaian….. tapi mungkin boleh kot nak berbaik sangka, sebab mereka masih ada iman dalam hati. Mohle kita doa same2 bior iman kita bertambah dan kita boleh mengikut syariat yang Allah tetapkan dengan sempurna….. Amin~~~~


Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khiaran kathira untuk segalanya….

Semoga Allah melindungi dan merahmati kita selalu…. Amin~~~~~

^_^


Hati nih nak berbisik lagi : sebok tolong adek maen game Garfield…… hehe…… study jat study…….. :p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan