Khamis, 3 Februari 2011

Sensitiviti……

Bismillahirrahmanirrahim…..

Assalamualaikum warahmatullahi wabrakatuh….


Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang masih memberi peluang untuk terus bernafas di muka bumi dan selawat dan salam buat Rasulullah dan semua umat Islam….

Baru je lepas wat tutorial statistics, so masa untuk rehat!!!! Hahaha……. Tergerak plak nak tulis isu ni. Mungkin ada yang melibatkan sensitivity sesetengah pihak. Jadi saya mohon maaf kalau tersalah kata.

Balik2 je umah hari tu, (xengat plak tarikhnye bila… tapi rasenye mase cuti thaipusam le) tetibe nampak kitab "Ringkasan Riyadhussolihin" kat atas meja kat ruang tamu…. Pergh!!!!! Best tuh ayah beli…. Then tanye kat mak,

Saya :mane dapat buku nih mak??? Hebat tu!!!!

mak :ayah beli kat sorang tuh, dye datang umah jual buku, rupe2nye, mualaf…. Cari duit sebab nak belajar pondok kat Kelantan nun…. Sian dye, da bape tahun masuk Islam, tapi jabatan agama langsung xbantu

saya pun plek, pastu tanye lagi….

Saya :xkan la langsung xtolong mak? Bukan should be de bantuan zakat ke? Kan ke asnaf zakat tuh…..

Mak :entahla kak long….. dye g jabatan agama islam Selangor(JAIS), pihak suruh rujuk ke JAKIM, bila da g sane, dorang tolak dye ke JAIS, lame2 ada sorang ustaz cadangkan dye jual kitab je. Tu je pendapatan dye. Mak pun xpaam pe nak jadi ngan bende neh.,,, tu yang ramai orang masuk islam kat mesia neh, jadi murtad balik, sebab xdapat bantuan….. dan2 jabatan agama islam nak tolong lepas 5 tahun, time tuh semua da ad duit….. xde bende pon….


Tulah hakikatnye kengkawanku sekalian…. Rata2 memang macam tuh…. Sian plak rasenye…. Kita yang da sah2 Alhamdulillah jadi orang Islam sebab keturunan nih memang patut sangat2 bersyukur sebab kita xperlu susah2 macam diorang…. Selalunye mualaf nih dibuang keluarga sebab "masuk Melayu". Orang2 yang bukan Islam sangat marah kalau ada ahli keluarganya yang masuk Islam sebab dorang fikir yang agama nih hanyalah untuk orang Melayu… sedangkan agama kita adalah untuk semua…. Tapi disebabkan ramainya orang melayu, jadi dorang terus anggap para mualaf nih masuk dalam kaum Melayu…. Da ditinggalkan, tentunye sah2 xde pertolongan…. Sapela yang ramai2 orang Islam yang melata kat bumi Malaysia nih yang ambil peduli tentang saudara baru neh?? Rase happy je bila tengok peratusan orang Islam meningkat saban tahun, tapi tolong pun tidak….. betul ada yang membantu, tapi xramai…… saya sangat2 kasihan dengan saudara2 baru nih….

Itulah salah satu punca ramai yang murtad kembali. Bende nih perlu diambil serius. Demi kemaslahatan orang Islam sendiri. Islam tuh murni. Tapi kita yang jadi umatnye xpun nak tunjukkan kemurnian Islam tuh…

Mungkin jabatan agama Islam ada mengambil tindakan, tapi xsemua yang ditolong. Saya faham, mungkin ada kekurangan di situ yang boleh diperbaiki dari semasa ke semasa. Saya rasa elok rasenye orang yang baru masuk islam nih selepas didaftar, terus diberi bantuan zakat dan sebagainya, jangan terlampau banyak prosedur yang buat orang lain merana. Selalunya yang buat lambat neh sebab banyak sangat procedure, kena proses ikut masa bekerja lah,itulah inilah…. Banyak bende kena buat. Macam dekat U jugak… asek2 nak ikot ISO tuh…. Pastu keje sume tertangguh sebab nak tunggu, da syok2 tunggu tetibe kertas kerja kene rejek xke naya kena buat lagi??? Alhamdulillah, Allah masih permudahkan urusan. Maaf saya merungut….

Tapi kadang pelik kalau bende2 baik nih terlalu banyak proses untuk dilaksanakan…. Macam kes cerai berai neh, kesian banyak sangat kes tertangguh, belum pasal nak tuntut nafkah lagi untuk keluarga…. Ramai yang merana sebab proses dye yang lama dan malas dah nak turun naik mahkamah. Last2 teruskan idop je… mungkin saya hanya lihat dari perspektif luaran, xnampak pe proses2 yang perlu diikut…. Maafkan saya…

Yang paling xtahan, selalunye institusi gereja yang mainkan peranan nak tolong orang2 yang kes2 susah, mualaf ke dan sebagainye, mane perginye institusi masjid? Apa peranan masjid dalam tolong orang2 macam nih? Saya pernah baca kat mastika pasal isu2 gereja yang bagi makanan percuma boleh dikatakan setiap hari untuk orang ramai…. Xke nampak diorang terang2 nak tunjuk betapa bagusnya agama diorang, dan rata2 yang ditolong tuh selalunya melayu dan beragama islam…. So, fikirlah, seram kan??? Saya rasa zakat negeri selamgor nih berjuta, pe salahnye salur je dekat orang2 yang susah? Cuma isi borang yang xbanyak songeh, (kadang2 isi boring pun banyak benda yang nak diisi sampai pening nak fikir macam jawab peperiksaan plak… hehe…) pastuh orang jabatan agama turun tengok2 keadaan, then dapat bantuan yang sepatutnya….. saya rasa, kalau bende nih happen dan xbanyak prosedur yang peningkan pale, pastu xkan kene rejek walaupun dah berjuta kali isi, insya Allah mesti lagi ramai yang terbela dan nampak lagi baik penganut Islam tuh….

Eleh ijat, cakap teori senangla…. Cuba praktikalkan bende nih, susah punya…. Memang betul… ni sekadar cadangan… saya pun tahu susah nak laksanakan… tapi da terbukti masa zaman sahabat, pe salahnye kita cari alternative dan memperbaiki sistem yang ada nak jadikan pengurusan lebih baik betul x??? saya rase, kalau xcukup kakitangan, ramai je kelulusan luar dan dalam negeri yang ambil jurusan yang berkaitan dengan pengajian Islam yang menganggur… pe salahnye tarik diorang. Yang masih muda, bertenaga dan motivasinya masih tinggi untuk bantu masyarakat di luar sana…. Saya rase, sekarang nih, terserah pada institusi agama Islam negara kita nih nak ubah haluan yang lebih baik untuk tolong umat Islam tuh sendiri. Allah dah bagi rujukan yang hebat untuk kita, Rasulullah dah bagi contoh kehidupan yang boleh kita ikut tanpa rasa ragu, apa lagi yang kita nak??? Just ikut yang terbaik dan insya Allah pertolongan Allah akan ada dalam setiap langkah kita….. xcuba xtau kan???? Saya nih hanya suara kecil…. Mungkin ada yang membaca blog nih boleh kedepankan cadangan saya? Terima kasih….

Mudah2han, bila saya keluar nanti, saya dapat bantu mereka2 nih… amin…. sekarang saya perlu tumpukan dalam pembelajaran sebab saya xboleh nak buat dua kerja serentak… dan saya nih masih banyak lompongnye… insya Allah saya akan sedaya upaya membantu… maaf kalau cakap je lebat tapi xmenolong pun…… sekarang ini saya masih tidak mampu…


Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya…..

Semoga Allah melindungi dan merahmati kita selalu…. Amin~~~ ^_^


Hati nih nak berbisik lagi : seronok dapat tau yang sepupu2 dan kawan2 terselamat di Mesir. Alhamdulillah. Dan buat kerajaan Malaysia, terima kasih banyak2 atas pertolongan kalian, semoga Allah merahmati…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan