Khamis, 10 Februari 2011

Arwah Atok, Test dan Lelaki Ntah Pape….

Bismillahirrahmanirrahim….

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

Alhamdulillah, segala puji hanyalah kepada Allah dan selawat dan salam untuk Rasulullah….

Da abeh paper neh (untuk minggu neh je) leh la layan blog jap yer dok? (bak kate Nota Siku…. Hehe) Insya Allah saya nak ceritakan 3 bahagian kali neh…. Banyak tuh…. Hehe………….


Arwah Atok….

Semalam, 9/2, kira da setaun arwah atok belah mak meninggal. Sayu rase hati sebenarnye. Nak bandingkan dengan arwah atok belah ayah, saya lagi rapat dengan arwah atok belah mak sebab kami tinggal serumah. Bile ayah da buat rumah baru pun, kami dikire berjiran. Kire atok da jage saye dari kecik lagi. Tukang jemput saya dari sekolah, tukang bagi nasihat, pelawak yang xleh blah kadang2 sebab atok nih skew at muke serius. Pastuh ble da buat lawak, confirm akan gelak guling2…. Hehe…. Tapi semua tuh kenangan je…. Rase cam baru je semalam atok amek saya dari sekolah. Rase macam baru je semalam tengok atok nazak kat hospital. Ingat lagi masa tu baru bersiap2 nak pergi kuliah, tetibe mak tepon suruh balik sebab atok da nazak…. Sayunye…… T_T

Saya rase Allah bagi anugerah unik pada saya. Saya boleh jumpa dengan orang yang dah meninggal dalam mimpi. Tataula roh atau qorin, tapi bila arwah moyang saya meninggal, saya mimpi saya salam dan cium tangan dye pastuh sambung main kejar2 balik. Masa arwah atok belah ayah saya meninggal pun saya mimpi jugak, tapi xengat. Mungkin saya xjumpe dengan arwah sebelum dikebumikan sebab masa tu saya di Jempol, N9. Ada nadwah kepemimpinan.

Untuk arwah atok belah mak pulak kes lain sikit. Saya pernah mimpi jumpa arwah kat suatu tempat yang memang cantik dan damai yang amat. Masa tuh atok duduk sebelah nenek. Muka memang tenang dan gembira sangat2…. Ayah saya tanye, abah sakit apa? Kenapa jadi macam nih? Arwah pun cakap, "abah sakit jantung, 3 kali kena, pastuh ok la…." Dan malam saya mimpi jumpe arwah tuh, memang arwah kena serangan jantung pun. Memang kebetulan. Dan arwah atok saya memang meninggal sebab serangan sakit jantung kat hospital sebab selama hayat arwah, xpernah kena. Dan arwah atok saya meninggal lepas 4 kali kena serangan sakit jantung….

Baru2 nih, saya mimpi jumpa arwah lagi. Maybe sebab rindu sangat2 kot. Arwah datang naik vespa dan pakai baju yang selalu dye pakai nak amek saya kat sekolah…. Samela dengan vespa yang arwah naik tu. Muka arwah hepinya…. Saya kat dalam mimpi tuh xberenti nangis sampai sumbat2 hidung. Arwah cakap, dye datang nak jumpa family. Dia diberi masa 3 jam je nak jumpe semua. Pastu tatau pe jadi. Then mimpi tuh sambung dengan esoknya arwah datang lagi kat rumah dan sye kate nak jumpa dengan nenek saya. Semalam xjumpa katanye. Dan kali nih diberi masa ½ jam je.

Saya tataula nak komen pe. Rahsia Allah, kita mana tahu kan? Saya cerita mimpi saya kat mak, suara mak pun sebak je saya dengar kat tepon. Mak kate, maybe arwah datang jumpa sebab mak ada sedekah duit arwah untuk beli mathurat untuk semua cikgu kat sekolah. Pagi lepas saya mimpi tuh rase cam nak nangis je bila ingat mimpi tu balik…. Rindu sangat2 kat arwah. dan benda nih selalu jadi pada saya. Memang selalunya saya yang mimpi. Adik laki bawah saya ada mimpi gak. Tapi sekali je. Masa arwah atok belah ayah meninggal….

Al-Fatihah buat atok. Semoga ditempatkan dalam kalangan orang2 yang soleh….

amin~~~


Laki Ntah Pape….. (LNP)

(nak tukor dari saya kepada aku)

Maafla kalau tajuk nih kasor bunyinye… Tapi aku nyampah dengan spesis laki yang xfaham bahasa bila kita xmo kenal dengan dia. Selalu miskol, pastu mulala tanya ntah pape. Yang kita ni pulak ye ye je ingat sape la yang miskol… kot2 penting ke… meh saya citer detail….

Ada orang nih miskol aku mase isnin arituh. Dye miskol sampai 2 kali. Jadi aku pun rasa mestila penting calling tuh untuk saya kan? Jadi aku pun hantar mesej tanya "sape awak neh?" dan dye xbalas2. Then aku miskol dye balik. Dye pun tepon aku. Bila aku jawab panggilan tuh, suara laki! Alamak…. Alarm bahaya da kedengaran…. Rupenya salah nombor….. xkesala, tetibe ada mesej masuk dari no yang tadi tu….

LNP :

Boleh saya tau wak ni sape?

Ijat :

Awak yang kol saye, saye pulak yang kena tau awak nih sape? (hoho kasor betul!)

LNP :

Tadi saya kol kakak saya wak, wak ni sape?

Peduli hape aku…. aku pun xbalas mesej tuh…. Wat bodoh jela…. Ntah sape2 kan? Xkenal pun…

Tetibe dye mesej aku lagi

LNP :

Jangan marah ye?

Ijat :

Saya xmarah pun. Besela wrong number

LNP :

Terima kasih sebab maafkan saya, wak ni baik hati?

Sebab saya rase cam musykil je dengan susunan ayat2 dye, saya pun terus tanya

Ijat :

Awak nih asal mana dan umor berape?

LNP :

Umur saya 19 tahun, asal dari M******* tapi lahir kat sini. Nama awak sape? Umur berapa?

Alamak, soklan nih memang wat saya menyesal gila2….. yela macam panjangkan cerita pulak en?

Saya pun jawab

Ijat :

owh, rahsia, maaf ganggu…

LNP :

Wak xjawab saya tanya kenapa?

Parah2…. Cam nak ketuk je pale kat meja time tuh…. Alahai mamat neh… xpaam2 bahasa lagi ke???

Ijat :

Maaf xboleh ( directkan saye? Hehe)

LNP :

Wak bukan ganggu saya, saya cuma nak main mesej je, salah ke???

Memang sah la salah… da la aku xkenal ko…. Tetibe nak main2 mesej pehal pulak en? Saya da serik, sebab saya pernah terkena dulu. Cukupla tu da jadi pengajaran untuk saya.

Pastuh xlayan da, malas, baca buku lagi baik, nak pekse pulak…. Tetibe masuk lagi mesej

LNP :

Kenape, awak marah saya ke?

Ijat :

Saya da berpunya, saya xmarah pun, maafla xleh nak mesej awak lagi

Aku punya la bagi ayat sopan santun….. even menipu….. bile masa pulak ada pakwe en??? Hehee…… tetibe ada mesej masuk lagi

LNP :

Saya ada salah ke sama wak?

Xlayan…. Hahaha

LNP :

Kalau xnak mesej, saya boleh kol awak?

Psycho + xpaam bahasa…. Kalo da mesej pun saya da xmo…. Apatah lagi nak bertelepon….. tolong2!!!!!!!!

Ijat :

Xboleh, nanti pakwe saya cemburu. Tolong jangan mesej @ kol saya lagi yea?

Da 2x ak menipu wei…. Sume pasal nak lepaskan diri dari laki yang xpaam bahasa neh…..

Pastuh……

LNP :

Wak duduk selayang kan?

LNP :

Betul ke awak duduk selayang?

Memang da xlayan pas tuh…. Da la nak fahamkan bahasa yang dia tulis dengan salah2 eja2 lagi…. Yela, foreigner en??? Haha… foreigner la sangat wei~~~~~

Aku transletkan untuk korang semua bior mekeme2 sekalian xpening camne aku pening….

Engat da setel…. Rupe2nye….. hari rabu lepas dye mesej saya lagi…..

LNP :

Assalamualaikum

Apa khabar? Sorila aku bukan nak kacau wak, aku cume nak berkenalan je….

Hari tu aku cakap dengan wak, suara wak baik sangat, hati wak pun baik sangat, saya tau kenapa xmau cakap dengan saya, kenapa xmau mesej dengan saya. Sebab saya orang M*******kan? Tu pasal kamu xnak cakap dengan saya. Abang saya bagitau sama saya, tak payah cantik tak payah kaya,cume satu je, iaitu lah, hati yang baik,dan orang yang baik. Wak ni ingat sampai mati, jangan marah ye…. Tapi saya selalu rindu wak…. (^_^) bai bai?

Wah…… sedap je mulut cakap suare aku sedapla, hati aku baikla…. Da salah nombor, xkanla aku nak tengking pulak kan??? Xkan tetiba nak marah kalau salah nombor je…. Gila ke apa? Aku xpandang harta ngan kecantikan pun…. Memang hati yang baikla orang suka kan???? Masalah besarnye, aku rase xselamat sebab dye lelaki…. Orang luar pulak tuh, kalau korea xpe jugak… eh silap2… heheh… kalo perempuan xkesala….. dengan xpaam bahasa "aku xmo layan ko la…." Nak berkenalan, kang mula ajak kapel…. Malas la dengan tipikal2 neh….. xlalu wei~~~~ boleh2 nak rindu yang xmenahan tuh….. siyes saiko!!!!!!

Lagipun, xsuka kawan dengan laki yang xkenal. Bagi aku, no enpon adalah benda paling private…. Dengan orang tertentu je boleh share…. Kalau ada kerja ke, kalau terdesak sebab hal2 penting ke….. bolehla…. Kalau takat nak miskol dan konon2 nak kenal…. Maafla yea? Xkuasa nak layan…. Kalau dulu masa umur bawah 20 bolehla piker camtuh,,,,, da masuk angka 20+++ neh pikiran pun da matang…. Xsuka la relationship macam neh… haru je….

Pastuh hari nih sebelom masuk statistic, LNP mesej ag….

LNP :

Assalamualaikum…. Selamat pagi?

Pagi kebende??? Da dekat pukol sepuluh….. lewat la nak ucap selamat pagi kat enpon….. cukop2la wahai kaum2 adam yang kadang salah approach gune henpon neh…. Betolla ada yang jadi…. Pe salahnye kalau nak berkawan tuh dengan cara yang beradab…. Jumpa dan cakap nak berkenalan…. Daripada guna henpon… ntah sape2….. perangai pun kita tatau….. sweet talker dalam henpon…. Perangai betol kita tatau…. Ya Allah jauhkanla….. Ya Allah lindungilah kami…… T_T



Test

Alhamdulillah, dah selamat jawab 2 subjek untuk test 1. Cane? Da jawab yang terbaik, dan berserah pada Allah…. Hehe….. dasat!!!!

Ada lagi 3 paper nak dijawab minggu depan….. so gudluck to me!!!! Hehe…..



Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya….

Moga Allah merahmati dan melindungi kita selalu…. Amin~~~~ ^_^


Hati nih nak berbisik lagi : Ya Allah tempatkanlah atokku dalam kalangan orang2 yang Engkau kasihi…. Amin…..

6 ulasan:

  1. huhu, tetibe teringt t atuk mah juagk, ngee~~
    haha, laki tu memang giler, btw bkn org malaysia ke?

    BalasPadam
  2. tau xpe meema... akak rse ngeri sgt skrg neh.... td pun dye dok anta msg ag.... dye kte dye bkan malaysian, parents dye la org luar... sbb dye lahir kat sni..... akak pun xpaam sgt ayt dye....

    BalasPadam
  3. LNP tu org mne? dlu ak pg ngara C******* ad gak smbng2 ngn anak muda kt sne (bkn ak yg smbng la, ak dgr je) dorang nih target nk crik org msia, sbb dorang pndng msia nih tnggi, pastu klu bleh cm ada la sbb nk dtg ke msia n cri kerja cmtu, kt ngara dorang ssh sket.. ok, ak x tau ap ak mngomel nih =]

    BalasPadam
  4. "Bilo kito ingak ko ore, ore tu ake maghi ke kito." (Hantu Kak Limah Balik Rumah, 2011)

    BalasPadam
  5. jat aku nak guling2 jat bace
    muahahahahahahahaha
    soe lah jat tergelakkan ko
    tp bukn gelakkan ko
    gelakkan lelaki senget tue
    perghhh ejat ad pminat
    ;p

    BalasPadam
  6. ali : pe la yg ko merepek.... ak soh ko solve kan bnde tuh..... hesh....

    inche bijen : huhu..... mmg sentiasa egt kat atok sye.....

    capiah : bykla peminat.... saiko nme..... T_T

    BalasPadam