Rabu, 11 Mei 2011

Jalan Yang Dipilih

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk bernafas. Masih diberi peluang untuk beribadah. Alhamdulillah…..

Alhamdulillah sekali lagi kerana saya baru sahaja menyambut ulangtahun kelahiran saya yang ke-21 sabtu lepas. Xsangka, da 21 tahun saya bernafas di muka bumi Allah. Diberi peluang untuk melihat dunia yang semakin hari semakin sampai ke penghujung. Jika dulu, saya boleh merasakan betapa lambat masa berlalu, sekarang, rasa masa tuh terlalu cepat berjalan sehingga kadang2 menyesal kerana tidak memenuhi hari dengan sempurna.

Xsangka sem 3 saya sebagai bachelor sains bioteknologi da pun habis. Xberapa puas hati sangat dengan jawab final especially biochem. Masa jawab biochem tu first time saya rase camneh orang boleh tinggal markah besar. Macam mana orang boleh rase blur gler nak jawab paper. Saya memang nanges pas jawab….. sangat2 kecewa sebab soalan tuh sebenarnye boleh je dijawab. Tapi mungkin last minute study wat saya macam nih. Paper Spanish saya pun dapat nasib yang sama. Rase blank time jawab…. Saya sangat kecewa…… Alhamdulillah lagi 3 paper puas hati saya jawab.

Sem 3 nih macam2 jadi….. saya rapat dengan senior, dan dia tu ketua blog saya. Agak kelakar kerana pada mulanya dia agak menyampah dengan saya sebab saya pernah tulis kat blog yang saya rase xbest dapat satu bilik dengan ketua blog sedangkan saya baru nak buat jahat (bwk heater je pun…. Da gelabah dapat satu bilik ngan ketua blog hahaha) dan akhir sem ni, saya sangat rapat dengan dia. Orang kata, xkenal maka xcinta ye dak? Haha….

Sem 3 nih saya dapat ramai kenalan baru. Disebabkan saya seolah peserta kkm (kem kepemimpinan mahasiswa) kolej, jadi, ramai yang jadi kawan saya. Dicampur pulak dengan malam gemilang putra (dinner kolej), kawan saya bertambah ramai. Saya nih bukan jenis yang suka memulakan salam perkenalan. Tapi once saya da rapat dengan orang tu, korang akan tau saya yang sebenarnya. Saya jenis yang xberkira sangat dengan kawan. Kadang2 sampai xperasan orang tu da pergunakan saya. Tu la kelemahan saya dan kawan2 baik saya selalu tegur. Seronok sebenarnya dapat kawan baru neh. Tapi saya yang takut… heheh =_="""""

Sem 3 jugak saya cuba nak bangkit dari kekalahan yang lepas2. Saya da lama duduk dalam aras selesa…. Selesa dengan pointer yang saya dapat…. Xkesa pun pointer rendah. Ada rasa menyesal, tapi sekejap je. Buat balik benda sama…. Terukkan? Haha….. yang bestnya, ada kawan saya mintak nasihat saya sebab dye rase malas nak study, last2 saya pulak yang hilang semangat nak study lepas saya bebel banyak kat dye…. Haha

Ada kawan2 saya yang bagi pendapat yang sama, sekarang nih kita da start pilih jalan masing2…… kita da xsama macam dulu. Semua da ada life sendiri. Betul, saya perasan jugak. Kami da jarang bersama. Susah nak dapatkan satu masa yang semua free untuk hang out macam dulu2….. rindunye zaman tuh…. Semua busy dengan aktiviti masing2 kan? Study, program persatuan, kepemimpinan lagi….. memang, nak dapatkan sesuatu terpaksa berkorban sesuatu. Xleh nak semua, xleh nak tamak2……. Saya sedar tuh….

Pilih jalan tu memang susah, dengan masalah kita yang masih tercari2 identiti diri lagi. Walaupun pemikiran da matang, konflik dalaman tu memang selalu datang…… kadang2 buat kita rasa nak jao dari semua orang. Malas nak berfikir. Tapi selalu kita lupa yang Allah tu selalu ada untuk kita. Tu yang selalu saya semat dalam hati. Saya tepis segala perasaan ragu2…. Istighfar banyak kali sebab saya yakin Allah memang ada untuk kita. Walaupun xnampak, tapi dekat di hati….. dan harap2 sangat jalan yang kita pilih tu tidak menjauhkan kita dari Allah, keluarga dan rakan2…… kadang2 kita nih terlampau sangat dengan dunia sampai kita lupa…. Kan?

Sem nih jugak saya tengok ramainye kawan2 saya yang putus dan ada yang baru start bercinta. Masing2 ada kesan….. ada yang angau dan ada yang murung…… tulah impak cinta kan? Saya pun teringin jugak, sape xmau, tapi saya rasa, cukuplah Allah sahaja setakat ni. Saya pasti Allah sudah tentukan jodoh terbaik untuk saya. Saya tunggu je…. Heheh… kadang2 rase sedih jugak, xlaku ke saya nih? Haha….. boleh pulak piker camtu en? Tapi nila tengok kawan2 sedih ngan cinta deme, saya rasa trauma…. Xpela, Allah ada….. bila kita jaga Allah, Allah akan jaga kita. Tu yang saya cuba terapkan dalam hidup saya sekarang nih….. percaya pada Allah lebih penting daripada segalanya….. penat je tunggu cinta yang xkunjung tiba. Jom kita teruskan perjalanan…….

Harap sangat saya akan dapat teruskan perjalanan dengan mengutip sebanyak ilmu dan pengalaman. Maafla bebel banyak sangat…… hehe….


 

Jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya dan maaf untuk segalanya….

Semoga Allah sentiasa melindungi kita selamanya……

Amin~~~~~ ^_^


 

Hati nih nak berbisik lagi : agak2 bila saya nak start praktikal ea???? Huhu…… T_T

3 ulasan:

  1. alaaaa. dah cgpa 3.8 tu dah ckup laaa jatttt. hahaha :D

    BalasPadam
  2. zaid : xpnah dpt ag cgpa camtu tau..... huhu
    meema : jgn sdeyh k? meh pndah blok!!!! hehe

    BalasPadam