Rabu, 18 Mei 2011

Contengan Jalanan - Hlovate

Bismillahirrahmanirrahim…..

Assalamualaikum warahmatullahi wabrakatuh….

Malas nak pikir pasal masalah2 yang gundah gulana kat hati neh. Dan2 pulak tengah dengar lagu "saat yang bahagia" inche P.Ramlee n pn Saloma nyanyi dekat filem2 "masam2 manis". Hahha….. baru je lepas baca sebuah buku yang beri makna untuk saya dan hati saya sekarang agak suci la gak. Baca benda baik kan sucikan hati?

Sungguh Allah ada perancangan-Nya yang tersendiri bila saya ambil buku "Contengan Jalanan" karya Hlovate. Sedang masa tu saya teragak2 nak ambil. Rasa cam pelik tengok buku dye upside down untuk dua2 belah kulit buku. Tapi saya rembat je sebab Hlovate tu salah satu author yang saya minat lepas Ramlee Awang Murshid. Dan masa saya pegang buku tu, saya berdoa dalam hati, tolongla ubah jalan cerita. Janganla sama, da xlalau nak baca. Sungguh, jalan cerita Hlovate dalam karya2 dia lebih kurang sama. Musti bdak tu skaters, boyish dan layan muzik underground. Pastu last2 dia musti akan berubah cari jalan Allah. Macam tu je selalunye.

Tapi kali ni lain sangat

Sangat2 lain…..

Saya sangat enjoy walaupun jalan ceritanya lambat sikit. Ambil masa berhari2 la jugak nak abehkan….. dari segi perkembangan watak memang lambat sikit. Meh saya ceritakan synopsis sikit. Ada 2 kisah dalam cerita nih. Better start dengan cerita Fend. Sebab kalau anda baca dengan K², anda kurang faham. Ok, K² ngan Fend nih kawan baik, dorang memang sekepale dalam banyak benda tapi hati Fend nih lembut compared to kawan dia yang lagi satu. Sorang amik jurusan fotografi sorang lagi amek arts. Dorang memang core kalo bab2 music nih sampai saya baca buku nih saya pun xpaam dengan ntah pape jenis kumpulan. Takat red hot chilli peppers tu taula, tu pun sekadar tau, xlayan lagu. Memangla haru semedang Hlovate nih. Tapi semua tu berubah bila Fend jumpa Lia, gadis yang buka jalan untuk dia berubah. Dia tercari2 erti hidup dia sebenarnya. Dan semua tu terjawab bila dia ikot Acad, sepupu dia, pergi Aussie nak berpuasa kat sana. Dan dia mula berubah sikit2. Dan begitu jugak dengan K², dia lambat sikit nak terima perubahan si Fend sebab dia dah biasa hidup dengan mamat tu sejak kecik. Bila dia tengok Fend berubah, dia rasa kehilangan. Akhirnya dia jugak erti hidup tap dekat Indonesia.

Point utama Hlovate nak tekankan sampai beri kesan kat saya ialah, mana apa motif kita hidup kat dunia nih. Asek nak berseronok je ke sampai xsudah2? Asek nak bergumbira je ke? Allah tu xde ke kat dalam hati kita nih? Dan perkara yang paling dasat akan berlaku ialah, sempat ke kita nak bertaubat sebelum kita nak jumpa Allah nanti. Sungguh bak kata Ustaz Zamri, kita nih tatau kita nanti mati dalam Islam ke x. kalau kita mati dalam keadaan beriman, Alhamdulillah, tapi kalau x, Allah……. Ruginya hidup berpuluh tahun tapi balik dalam keadaan Allah xredha…. Banyakkanlah berdoa agar kita sentiasa dalam perlidungan Allah dan kita akan bertemu Allah dalam keadaan beriman dan Allah redha pada kita.

Dan perkara yang selalu diulang dekat dalam novel tu " A man who decides to change at 12th hour, will die at 11th " gerun x dgr ayt tu? Bayangkanla kita tetapkan dalam diri nak berubah pada umo sekian2 tapi kita mati sebelum sampai umo tu. Xke haru? Haru la beb! Pe jadahnye nak bertaubat kalau dah mati dulu? Itulah yang mengganggu fikiran Fend. Dia mencari2 explanation untuk ayat tu dan dia dah jumpa jawapan tu bila dia sampai kat bumi Aussie. Betapalah kalau Allah nak bagi hidayah tu, senang je kan? Sebab Allah pegang hati kita yang rapuh ni. Allah tau apa yang perlu dibuat kalau kiat sungguh2 nak berubah. Pada Allah kita carik jawapan. Allah kan Maha Mengetahui? Subhanallah……..

Dan dalam karya nih, banyak yang ditegur oleh Hlovate tentang hidup rakyat Malaysia. Betapa kita ni dilimpahi dengan kesenangan hidup sampai kadang kita lupa dengan hakikat sebenar kajadian kiat hidup. Kita lupa Allah, kita lupa akhirat, kita lupa segala tanggungjawab kita sebagai khalifah. Tanya diri kita, dalam hidup seharian, cukup ke solat lima waktu kita? Kalau Alhamdulillah cukup pun, awal ke kita tunaikan solat tu? Bersyukurlah dengan apa yang ada dan perbaikilah diri kita supaya jadi lebih baik. Jangan kata kita xmau hipokrit kalau berpura2 jadi baik. Atleast kita berusaha. Walaupun payah dan sakit, atleast Allah pandang usaha kita kan?

Kurangkanla baca novel2 cinta yang hanyutkan hati kita ke alam yang pesona dia cuma seketika, carilah novel yang boleh membina, membina hati dan mentarbiah sekali. Saya nih pun bukan jenis yang baca buku2 yang menjurus ke arah agama nih…… novel salah satu cara saya nak tarbiah hati. Daripada xdapat langsung, sikit pun jadi la kan?


 

Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya.

Semoga Allah sentiasa merahmati kita selalu

Amin~~~~~ ^_^


 

Hati neh nak berbisik lagi : novel Ramlee Awang Murshid da habis baca. Nanti saya cerita yea? Hehehe……..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan