Ahad, 30 Januari 2011

Kawen?????

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…


Alhamdulillah, pujian selayaknya untuk Allah, Tuhan sekalian alam…. Selawat dan salam untuk Rasulullah dan para umat Islam terdahulu dan sekarang. Alhamdulillah masih diberi peluang untuk post entry neh…..

Sebelom tuh, sila baca tajok entry saya macam usop cakap bullshit dalam cter hantu kak limah balik rumah……. Jangan sebut bullshit banyak2 xbaek…… hehe…

Korang musti tertanya2 en??? Ijat neh asek citer pasal kawen je, post kat FB pun pasal kawen, ni pulak nak wat entry pasal kawen…. Ijat da kemaruk sangat ke nak kawen??? Padahal, kalo orang stat cter nak kawen, dyela yang paling suka buat muka…. Hehe…. Untuk pengetahuan anda yea sahabat2 tersayang kat luar sana, fikir pasal kawen ni lah salah satu cara saya muhasabah diri sendiri…. Xcaye?? Meh saya elaborate panjang2 untuk korang…. Haha…

Semua memang sedia maklum, kawen ni satu ibadah n salah satu sunnah Rasulullah. Kawen ni memang komitmennye tinggi….. orang ramai pun ada cakap, kawen nih bkan stakat kawen ngan suami je, but the whole family… seram sejuk je bila piker balek….. ijat takut nak kawen ke??? Nak saya jawab soklan neh???? Yea….. Memang saya TAKUT!!!!! Heheh….

Saya tau, bukan semua orang sempurna, bukan semua orang baik dan bukan semua orang tuh sempurna solatnye. Aik, solat xsempurna? Ijat tinggal solat ke??? Kalo da mase Allah bagi cuti, memang la tinggal solat… heheh….. sebenarnye, saya jadi takut bila pikirkan bab kawen. Mak pun masih bebel dengan sikap saya yang pemalas kat rumah, macam mane saya nak jadi isteri yang baik?? Kalo mak saya da bising kat umah pasal saya xsempurnakan kerja2 yang tertangguh, time tu selalunye saya akan rase serabot dan stat menyampah dengan diri saya…

Masa tu saya kan fikir saya nih seorang yang xbagos, kalo da jadi anak pun macam nih, lagi la jadi isteri. Tapi jat, kita akan berubah kalo da kawen. Ye ke? Leh caya ke? Saya yakin yang saya nih seorang yang susah sikit nak berubah, keras kepala dalam diam dan sangat selesa dengan pe yang ada dengan saya sekarang nih. Tu yang saya wat status kat FB " pe yang kte akn wat, kalo ada orang soleh yang melamar kta, n time tuh kte adalah org palg worst kat dunia neh?" ramai gakla yang respond betol ke da ad orang minang saya en??? dorang pun suruh berubah dan memang tiba masa untuk saya berubah kalau da fikir benda2 macam tuh. Tapi saya takut, takut sangat nak berubah sebab saya rasa saya akan jadi balik macam saya yang dahulu….. penuh dengan ketidak sempurnaan dan kelemahan2 yang ada. Huhu…..

Lagi2 la kalau yang minang saya orang soleh yang halus peribadi dan mulia akhlaknye, sapela saya nak digandingkan untuk dia. Pernah masa asasi dulu digosipkan dengan sorang budak yang saya kira sebagai budak baik, tapi saya rendah diri sangat2. Sebab saya rasa saya xsetaraf langsung denga dia pun… memangla bodoh nak lepaskan orang yang baikkan? Tapi saya rasa orang tu lagi layak nak dijodohkan dengan ramai lagi akhowat2 yang solehah kat luar sana. Tapi kalo dalam sembahyang, selalu je doa nak suami yang soleh, tapi bila nanti ada orang soleh nak datang minang, takut nak terima pulak, peningla ngan ijat neh…. ^_^""""

Punyela dok piker pasal perangai2 saya, sampai saya fikir dengan orang jahat pun xlayak untuk kawen ngan saya. Bukan sebab dye yang jahat, tapi sebab saya!!! Haha dasat en?? Tapi tulah ynag terlintas kat hati saya. Saya xkesa sangat pun kalau kawen muda, tapi saya cuma xberani sebab perangai saya neh. Macam xlayak untuk sesiapa… Macam xde laki pun untuk saya… huhu….. syahdu plak rase…. Saya xkesa pun bercinta lepas kawen sebab tu lagi dituntut dalam Islam. Tu yang saya larang keras2 diri saya untuk berkapel sedangkan ada la 2-3 orang yang saya cam "berkenan" dengan perangai dorang. Orang bese je, bukan tak nak cari orang yang budak2 surau neh, cuma saya rasa cam xlayak je…… lagipun saya nih jenis yang memendam rase, so saya tengok je orang yang saya suka tuh dari jao….. hehe… cam cerita novel plak…. ^.^

Lagipun sem nih kawan2 saya ada yang clash pastu ada yang dok saiko2 bekas2 dye, ada yang clash sebab yang curang, yang clash baik, xkesa la, tapi yang dok saiko2 tu, wat scary je…. Korang da kapel, n break, hal korang la, jangan libatkan orang lain boleh x??? kadang2 sian pulak dengan kawan saya, kena kacau dengan bekas dye. Dye dengan bekas dye dua2 baik dengan saya. Saya sedeyh gak bile dorang break, tapi bila da stat saiko2 neh, rase cam nyampah pun ada. Tapi xdela sampai benci sebab kawan en?? Doakan dye jadi lebeh baik pasnih kan lagi bagus??

Selaen daripada tuh, keyakinan diri saya nih kurang. Saya ni orang yang berbadan besar dan cantiknye tuh sikit jela nak banding orang lain. Rapat ngan kawan laki pun end up jadi kawan baik je xdela sampai jadi boyfren, xde yang propose la stakat nih hehe. Rapat cane ngan saya pun, kawan saya yang lain jugak yang dorang sangkut. Saya nih jenis yang percaya yang bestfren bleh end up jadi marriage. Setakat nih xdela lagi yang cakap berkenan dengan saya ke, "ak suka la ngan perangai ko" ke, xde. Jadi saya makin rendah diri. Mungkin saya bukan dikalangan yang berperwatakan menarik. So saya diam dalam dunia saya sendiri. Ada yang digosipkan dengan saya, tapi saya xberkenan pulak dengan orangnye… hampeh kan saya neh??? Huhu….. tapi, saya tau, Allah akan kurniakan lelaki yang baik untuk saya. So, biala saya lepaskan hal tu, Allah je yang tentukan…. Saya pun ada kawan2 yang selalu cheer up kan hari2 saya n selalu nasihatkan saya jangan give up dengan hidup. Nasihatkan saya untuk terus berubah n terus maju ke depan….. Semoga Allah sentiasa memberkati kalian…. Amin~~~

Lagi satu, insya Allah cita2 saya ni banyak, nak further study, nak amek course2 laen lagi, jadi tatau nak letak kawen tuh umur bila, korang boleh suggest x?? Meh saya bagi list kat korang. Okai, lpas habes degree, insya Allah nak sambung master sampai PhD, pastu engat nak amek course syariah n bahasa arab sebab memang cinta gila dengan 2 subjek neh…. Pastu baru nak piker pasal keja…. Rase2 time tu umor musti da masok 30. Hhmmmm da jadi anak dara tue la saye….. belom lagi nak bantu keluarga…. Tapi semua nih dalam perancangan sahaja. Allah tu lagi baik perancangan-Nye ye dak??? Doakan saya agar berjaya dan insya Allah saya akan doakan kalian juga…..

Panjang plak cerita. Padahal nak cter pasal kawen. Bukan selalu bab cter kawen2 neh mmg panjang kan elaborationnye??? Heheh……

Maaf untuk semuanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya

Semoga kita sentiasa dalam rahmat Allah selalu…. Amin~~~~ ^_^


2 ulasan: