Khamis, 1 Julai 2010

Well-mannered Apek vs Rudeness Muslim

Bismillahirrahmanirrahim….

Assalamualaikum warhamtullahi wabarakatuh…….

Alhamdulillah, segala puja dan puji selayaknya untuk Allah. Selawat dan salam buat Rasulullah, penghulu segala nabi…. Dan buat seluruh umat islam….

Alhamdulillah masih diberi kesempatan oleh Allah untuk mencoret, hati dan tangan saye nih dah gatal2 nak mencoret cume tuan punye badan rase malas, hehehe…..

Dan tajuk di atas tetibe terlintas di fikiran saya untuk beberapa kali sepanjang minggu neh…

Saya dan mak suke borak2 nak buang rase boring hehehe… pastu tetibe terkeluar cerita pasal pekerja yang ayah upah untuk betolkan toilet dan kolah tempoh hari, dan kami mempersoalkan tentang sikap dye yang suke pakai terjah je nak masuk rumah orang, walaupun memang betol rumah kami adalah tempat dye keje, tapi dye patut hormat kami sebagai ahli rumah especially kami nih pompuan yang da aqil baligh, dan dye tuh adalah seorang muslim yang saya pasti tau serba sikit pasal hukum2 nih…. Tyme tuh pe agla… memang bercerita habis, da la dye kena dating ag btolkan kolah sebab kerja yang dye buat haritu xsempurna, kena betolkan balek sebab kolah tetap bocor…. Adeh~~~ nak mengadap muka orang tuh lagi yang saya da xkuasa tuh….. haish….. kalau sikap dye yang well mannered saye xkesa la, kalo da suke terjah2 nih sepuluh kali ayah jemput dye ke rumah pun, xdenyela saye nak sudi menghadap dye kecuali dye da berubah…..

Dan tetibe saya teringat seorang apek yang datang kat umah dalam 2-3 bulan lepas, maybe dye salesman, nak tunjuk produk dye, tyme tuh saye ada kat ruang depan, tengah tunggu mak nak ambil barang sebelum kami nak keluar, mak pulak da start enjin n pintu depan terbukak sebab adek saya yang bujang 2 orang tuh da balek, saye plek nape ada orang ketuk pintu xbagi salam, yela xkanla adek saye nak ketuk pintu pulak sbb pintu dah bukak, ble tengok ada Chinese guy kat luar rumah, adek2 saye nyorok kat balek pokok sebab xnak layan laki tuh, kureng betol!!! Hahahhaa…… nak dijadikan cerita, saye ngan lelaki yang saye xkenal memamg kalo boleh saya xmo layan orang tuh, saye pon da gelabah, mak pulak xsiap2, saye da gelabah gile. Ah sudah, payah pulak nak layan laki nih, mak saya suruh cakap kat dye yang kami nak keluar, baru je saya nak cakap, dye da blah…. Sepanjang saya gelabah kat ruang tamu dan dekat gile dengan pintu yang terbukak tuh, apek tuh cume ketuk pintu xberhenti je, xdela pulak nak terjah2 je macam pekerja yang saye citerkan tadi…. Saya rase sangat kagum ngan mamat tu…… memang dye polite, xde nak masuk je walaupun pintu memang ternganga luas yang boleh je dye nak terjah…… tu yang saya comparekan tuh…

Yela, terang2 apek tuh bukan islam, tapi dari gaya dye yang ketuk pintu xberhenti tuh nampak la dye hormat tuan rumah yang xbagi dye masuk even pintu dye da terbuka luas, nak banding dengan orang islam dan melayu yang saya pasti da diajar dengan tatasusila sebagai orang islam muslim yang berpegang padaislam dan adat menghormati orang lain, saya sangat kecewa dengan orang islam tuh….. mane ntah pergi perasaan malu dye, sedangkan kalo pintu rumah kami tertutup sebagai tanda kitorang xnak dye masok ag pon dye boleh bukak dengan selambanya xpayah ketok2 pintu ke, ataupun bagi salam ke…… still xpaham2 sampai sekarang nih… haish……. Ni baru sorang dan saya pasti ada ag yang perangai same cam dye kat luar sane….. susah la camni……. Canelah orang nak suka pada islam kan?? Perangai kita nih pun xsemenggah mane, da la islam sekarang dilabel sebagai pengganas… memang sedih bile ingatkan pasal benda nih….. moga jadi pengajaran buat kita semua…. Amin~~~

Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairam kathira untuk segalanya……

Moga kita dalam rahmat dan kasih saying Allah yang berpanjangan…. Amin~~~ ^_^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan