Isnin, 30 November 2009

Skeptikal Terhadap Agama

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh....

Alhamdulillah kte dpt jumpe ag kan??? Bersyukurlah kerana Allah masih memberi 2 nikmat besar kpd kte, iman dan Islam...

Berbalik kpd tjok kte... sye nak ckp pasl skeptikal terhadapa agama.... dr erti kata laen sinis terhadap agama... tajok nih dibincangkan dlm majalah solusi isu 12. dibincangkan oleh ustaz hasrizal abd jamil.

ustz hasrizal memberi beberapa cnth org yg skeptikal terhadap agama iaitu, habib bourguiba, benjamin stephen dan yasmin ahmad. habib bourguiba merupakan presiden tunisia yg pertama, selalu disinonimkan dengan mustafa kamal ataturk kerana ghairahnya beliau terhadap barat dan pemodenan.... antara arahan yg dikeluarkan ialah beliau tdk membenarkan penjawat jwtan awam berpuasa pd bulan puasa. dan beliau sendiri bersama anggota kabinetnya makan tengah hari dalam bulan ramadhan dan muncul secara langsung di televisyen. alasan beliau, puasa mengurangkan produktiviti negara!

benjamin stephen sebenarnya seorang islam pada awalnya malahan bekas pelajar sekolah agama, apa yg menyebabkan beliau masuk kristian??? apabila disoal selidik oleh ustaz berkenaan kpd rakan2nya, benjamin ini, merupakan seorg yg berperawakan lmbt di sekolahnya, akibatnya, beliau sering dibuli oleh seniornya. dan akhirnya, dye memandang sinis terhadap Islam dan penganutnya, lalu murtad dan masuk ke agama kristian. perkara yg langsung tidak akan dijangka oleh semua org!!!!

alyarhamah yasmin ahmad, kte mengenalinya sbg seorg pengarah yg kontroversi krn membuat filem yg anda sendri tahu lah kan???? gubra, mukhsin, sepet, mualaf dan byk lg filem arahannya memerlukan kefahaman yg tggi untuk mentafsir filem tersebut. kalo sekadar iman yg nipis dan kefahaman yg cetek terhadap agama, akan ada yg tersilap tafsir dan boleh membawa kpd kegoncangan aqidah. kalo anda melihat filem-filem tersebut, jgn terima mesej yg disampaikan bulat2, cuba fahaminya, dan b'bncglah dgn rakan2 yg lbih arif dlm agama. amat pnting untuk memahami dalam setiap bnda yg berkaitan dgn aqidah. silap lgkah, buruk padahnya. salah satu contoh filemnya adalah mualaf, yg mengundang kontoversi dan pernah diharamkan untuk penayangan di ngra ini. saya sendri x brani nak menontonnya kerana takot saya x paham dan bleh melemahkan iman. mgkn saya akan tgk jge, satu hari nnti...

jika kita kihat kembali, sbnarnya apa2 yg berlaku kpd individu2 terbabit adalah krn salah faham terhadap agama, mereka menyalahkan agama kerana penganutnya. mmg benar, jika kita lihat pada habib bourguiba td, cbe anda fikirkan knp beliau mengeluarkan arhn tersbot?? ini adalah kerana, beliau melihat rakyatnya sgt lmbik pada bulan ramadhan. bndingkan dgn dri kita, kita sama sahaja dgn mereka. kita sgt tidak produktif masa bulan puasa, byk tidur daripada memulakan sesuatu kerja. mengapa ini berlaku?? sdgkan kalo kita niatkan di hati pekerjaan kita adalah kerana Allah, itu merupakan satu ibadah.... bulan ramadhan adalah bulan yg digalakkan b'ibdah bukan??? fikirkanlah....

saya sendri banyak memandang sinis, tp xtaule terhdp agme ke bkan.... xsape tau pasal hal ini, kecuali Allah dan dri sndri.... saya suatu ketika dahulu sgt sinis terhadap org yg bertudung labuh dan berjubah. ini adalah kerana, pada pemerhatian saya, rata2 mereka ini bila saya lihat, x mementingkan penampilan diri. bukanlah perlu aksesori yg byk untuk ditayangkan, tetapi ckoplah dengan baju yg kemas dan berbau wangi. kdg2 tu sye tgk dgn bajunya dan tdong yg x b'gosok, pastu kalo lelakinya berbau busuk, Allah je yg tau. nt kang anaknye pon pkai bju yg selekeh. saya mmg ckop jelek lah tyme tuh. nyampah pon ada. tyme tu terdetik, camni ke islam??? ha.... btollah sye nih sinis terhadap islam.... bkan pe, pada pandangan saya, org2 yg pkai tdong labuh n org yg b'jubah n siap berkopiahla, berserban la then jln2 di tgh2 org rmai ni, orgnye jenis islamik, dalam ilmunya, mencerminkan islam b'bndng dgn saya yg biase2 je orgnye.... tetapi pandangan itu mula berubah bila saya msok skolah menengah, senior saya pernah mengatakan yg jgn pdg Islam remeh kerana penganutnya, jgn salahkan Islam. salahkan penganutnya. mereka yg xfhm... mereka yg silap.... sjak drpad tuh pndangan saya berubah sket... dan Alhamdulillah, kini, saya byk kenalan yg memakai tdong labuh...

rmai org kafir yg memeluk islam kerana mereka mengenali islam daripada penganutnya.... rata2 mengucapkan syukur kehadrat Allah kerana mereka tidak mengenal islam bkan melalui penganutnya, tetapi kerana hidayah Allah.... nah! malunya kita krn mereka x percayakan kta.... kerana sikap kita sndri yg teruk..... jom kita sama2 fikirkan......

saya sgt tertarik dengan satu pengongsian ilmu yg disampaikan dalm satu wawancara di ikim. maaflah saya tidak igt nama ust tersebut, tp tajuk wawancara tersebut ialah cabaran syariah di masa ini. lebih kurg camtulah tajuknya. ust tersbut memberitahu bahwa, islam itu ibarat matahari dan kita ini, org muslimin dan muslimat adalah cermin yg memantulkan cahayanya. semakin bersih cermin tersebut, semakin byklah cahaya mentari tersbut yg terpantul. pada zaman rasulullah s.a.w, para sahabat, tabiin merupakan zaman yg cerminnya sgt bersih dan cahaya islam itu terpantul dgn jelas sekali di seluruh dunia...
ramai yg tertarik dgn islam kerana sikap penganutnya...

cbe kta bygkan cermin itu juga pada zaman ini dengan penganut agama islam zaman sekarang.... adkh cermin itu msh bersih spt zaman rasulullah??? tidak sama sekali!!! cahaya islam tidak terpantul dengan sepenuhnya pada zaman ini kerana kotornya cermin tersebut oleh sikap umat islam yg semakin hari semakin teruk akibat hanyut dengan nikmat dunia yg bersifat sementara. kerana cermin yg kotor itulah islam dilabel sebagai agama pengganas, islam dihina, diinjak2 oleh golongan kuffar dengan dahsyatnya.... Astagfirullah!!! marilah kta renungkan sejenak, bagaimana sikap kta sebagai org islam yg membawa nama islam ke mana-mana sahaja kita pergi, org melihat kte.... cne yea???

boleh kah kte bersihkan cermin yg kotor tuh??? bleh saja... mulakan dri sndri.... berubahlah apa2 yg ptot kte ubah... dan cne merubah org len supaya cermin itu b'tmbah bersih??? sampaikanlah segalanya yg anda tahu supaya kta sama2 dpt berubah... bersihkan kembali cermin kta yg kotor itu akibat perbuatan kta sendri.... supaya sinar Islam itu kembali bersinar dengan terang dan cantik, secantik mentari pagi yg indah menerangi bumi....

maasif untuk segalanya dan jazakillah untuk semuanya....

4 ulasan:

  1. salam..wah, pendedahan yg menarik..

    BalasPadam
  2. salam.. Islam itu bukan hanya utk orang yg bertudung labuh, berjubah, berkopiah, berserban, ustad, ustazah, pas, jim,..etc.. Islam itu untuk semua.. :p

    p/s: u r the best friend ever :p

    BalasPadam
  3. salam....

    sumayyah : bnar pe yg dikatakan tp tulah yg t'jadi pd ak, alhamdulillah da berkurang perasaan itu. doakan supaya hlg tros perasaan tu yea???
    p/s : u also my best frens in this world and akhirat...

    hamzah : syukran, alhamdulillah jadi satu kupasan yg mnrik, sbb bnde nih pon b'laku kat ak kan??? so, same2 lah kte share...

    BalasPadam
  4. sushnya perasaan nak mbuang suu dzon pada mnusia..benr, kita tidak boleh menghukum manusia hanya dari luaran, bak kte org putih 2 la..tp, sbnrnye apa yg d dalam itulah yg mncerminkan yg luar...

    BalasPadam