Selasa, 22 Jun 2010

Kematangan

Bismillahirrahmnirrahim……

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….


Alhamdulillah, sgla puji bg Allah yg menciptakan langit dan bumi, selawat dan salam buat Rasulullah dan ahli keluarga baginda, para tabi'in dan seluruh umat islam yang masih hidup ataupun sudah kembali kpd Yang Maha Esa. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk mencoret sekali lagi…….

Alhamdulillah, orang yang saya bengang gile kat post yang lepas da selesai dari tugasannya, jadi saya di rumah ketika ini, berseorangan kerana ahli keluarga saya semuanya ada urusan dan saya sorang je yg masih cuti….. ada baki lagi 3 minggu….. sdeyh pon ada, seronok pon ada….. seram sejuk dengan sem depan pon ada….. haish… boleh pulak yea seram sejuk sem depan?? Yela…. Banyak lagi kewajipan diri yang perlu dilunaskan sem depan…. Berusaha untuk dapatkan pointer yg terbaik sem depan sebab sem ni mencorot sket pointernye….. hehehe ^_^"….

Berbalik pada tajuk kat atas, saya sebenarnya agak malu dengan diri sendiri yang dah pun menginjak ke usia 20 tahun nih, tapi masehle tak matang2 lagi….. kalo nak diikotkan saya baligh masa umur 12 tahun…. Dan bile saya renung kembali masa remaja (chewah…. masa remaja….. hehehe) kat sekolah menengah dulu, xbanyak peristiwa yang mematangkan diri saya… mungkin ada le sikit matangnye…. Tp bile pikir2 balek…. Esh2 xmatang btol saya tyme tuh….. adeh….. banyak main2….. suke buang masa, cengkelatnye banyak walaupun saya nih pengawas sekolah… tanggungjawab besar en??? Tp saya banyak culas bab2 masa….. saya gerenti, pasti ada sebilangan kawan2 saya yang merungut pasal perangai saya yg x senonot itu,…. Huhu….. T_T

Bile saya membaca sejarah2 silam semasa kegemilangan islam terdahulu, saya lagi bertambah malu dengan diri, cube kta susuri balek imam Syafiee, kalo tidak silap saya, (kalo silap tolong beritau yea???) ketika beliau berumur sekitar 15 tahun sudah mengajar kitab kepada orang ramai, dan ketika usia yang masih muda ini, sudah mengeluarkan fatwa…. Cuba kita bandingkan dengan diri kita….. tyme tuh kita masih terkejar2 dengan PMR, masih seronok2 nak kenal dunia, da sebok2 nak kapel2, padahal banyak lagi tanggungjawab kita sebagai belia islam sebenarnya…… saya pernah rasa kesal dengan sikap saya yg xpernah pulak nak terpikir bab2 matang, mungkin persekitaran sekolah, yang kakak2 pn ada gak yg xmatang, pastuh pulak saya terikot2la….. nak salahkan orang laen pulak… esh…. Sampai abeh SPM pun same gak… da masuk u nih, da amek degree da pun, masih xmatang2 lagi… adeh~~~~ Tp persekitaran yang mematangkan kita… dan dalam keluarga pulak saya anak sulong, patotnye lagi la cepat matang, tp xjugak…. Sbb terikot2 perangai adek…. =.=" huhu…….

da tue pon xmatang ag haish..... =.="

Sebenarnya, matang dari usia ada banyak untungnya…. Kita lagi cepat belajar,cepat memahami keadaan dan situasi…. Remaja2 yg macam nilah harapan negara, hidupnya xterabai, masanya xsia2 sbab dye sedar ada banyak lagi tanggungjawab yang menanti di setiap jalan yang dye tempuhi…. Kita hidup kat sekolah n universiti bukan untuk belajar je sebenarnye, tapi pengalaman tu perlu dikutip utk jadikan bekalan kita di masa hadapan, betol x??? cube fikir, kalo kita dok melangut kat shopping complex ngan kengkawan n xde bende nak buat, dan tiap2 hari buat bnde tu je, orang akan percaya kita ke nak jadikan pemimpin?? Yela mungkin kita xnak terjun ke kancah politik yang makin lama saya rase, da tatau nak caya sape2 ag…. Makin lame, makin plek saya rasa….. tp atleast kita akan jadi ketua keluarga…. Egt mak bapak pompuan tuh, boleh caya anda ke kalo anda nih cuma kaki lepak je, atau mak bapak laki tuh nak caya kat kita ke kalo tengok calon menantunya xtau serba serbi, xmatang pulak tuh….. hidup nak enjoy sana sini, awal2 lagi parents tuh da pening, canelah kalo diorang da dapat cucu nanti kalo maknye asek nak berjoli sana sini. Lihat? Kematangan tuh perlu seiring dengan usia, matang lebih daripada usia adalah bonus besar buat kita sebab masyarakat kita akan percaya kita lebih….. sebab kita bertindak atas rasional dan kematangan, bukan atas emosi sahaja…… hidup pada usia muda nih bukan untuk diisi dengan bersuka ria tau……

Nak contoh lagi? Insya Allah boleh, cubela anda bayangkan, dalam kelompok fakulti, kita nih orang popular la katakan…. Orang pandang kta sebab kita lawa ke, suke buat kecoh ke gila2 ke, tapi bila tyme nak pilih orang utk jadikan ketua kuliah misalnye, diorang xpilih kita pun sebab diorang xcaya kat kita sebab kita banyak main2! Xde buat muka matang pun…. Canelah orang nak caye??? Tapi jat ada je orang pilih orang yg xmatang tuh jadi pemimpin….. mmg betol….. saya da tengok fenomena nih sebab kdg2 orang malas nak menilai, dorg lantik orang tuh sebab suka2 je, sebab orang yang dipilih tuh glamer, tp tengokla tyme dye buat keje, kadang2 tuh hampeh….. kita yg rase menyesal sebab pilih dye….. last2 balek jugak kat kita…. Tula…… mase pemilihan baek kita pikir btol2…. Xboleh main semberono je sebab pilihan kita tulah yang mencorakkan masa depan kita… jadi, berhati2…. Okai????

Jika anda diberi pilihan : 1. Orang hensem/ cantik tapi xmatang n suka bertindak ikot emosi 2. Orang tuh xensem/cantik sangat pun tp dye bertanggung jawab dan banyak tau serba serbi…. Nih bukan pilihan nak cari jodoh tau… pilihan nih utk kita rase percaya nak bagi tanggungjawab katy orang tuh…. Pe pilihan anda? Saya pasti ada yg pilih no 1 sbb segelintir orang suka menilai luaran…. Betol kan???

Ada lagi satu contoh…. Dan saya pun menghadapi gak situasi nih….. ada sorang rakan kita yang perangainye lagi xmatang dari kita… nak beremosi xkena tempat…. Anda musti rase annoying gile kan?? Saya pun rase gak camtuh… yela xmatang2 saya pun…. Patotnye kenala pd tempatnya…… kdg2 tuh perangai cam budak sekola rendah pun ade… haish….. salah satu orang menilai kematangan kita adalah dari segi kawalan emosi…. Kalo tengok budak2, dye punye emosi tuh nak men lepas je en?? Camtulah orang tak matang….. kalo dye ngah buat hal musti kita ckap, "Allah, perangai cam budak2, nyampah tol ak," betolkan???

Insya Allah nasihat saya buat diri dan rakan2 yang kat luar sana…. Tolong lah matangkan diri… not for the sake of other people, but for our own sake!!! Jika sayangkan diri kita dan masa depan, tolong berhenti daripada banyak bermain2…. Banyakkan baca buku yang boleh menjana idea, kerana salah satu benda yang boleh menajam dan mematangkan fikiran adalah dengan membaca….. kita sendiri tau membaca tuh jambatan ilmu… kurangkan ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati…… saya pun ingin mematangkan diri saya mulai saat ini insya Allah.. doakan saya dan insya Allah saya turut mendoakan anda….

Maaf untuk segalanya dan jazakumullahu khairan kathira untuk segalanya…..

Moga kita sentiasa dalam peliharaan dan rahmat Allah…. amin~~~ ^_^

1 ulasan:

  1. salam..

    wawawawawawa..ijat saya dah dewasa..ni yg nak jd org dewasa gak nih..slalu prangai cam budak kecik je.. =)

    BalasPadam